Takaisin artikkeleihin

Kaksi vuotta terävää yksinkertaisuutta

Yksinkertaiseen ja kirkkaaseen ajatukseen päästään vain monimutkaisen ja monesti sumeankin ajattelun kautta. Tämän takia on julma ristiriita, että bisnespäätöksien tueksi on tarjolla liki rajattomasti dataa, tietolähteitä ja erilaisia canvaksia ja nelikenttiä, mutta harvoin riittävästi aikaa ajatella.

Proof Image 102 WEB

Proof Advisory -konsulttifirmamme täyttää tänään lokakuun 1. päivänä kaksi vuotta. Kaksivuotisen taipaleemme aikana olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa olleet erityisen ylpeitä projekteista, joiden lopputuleman voi tiivistää muutamaan kappaleeseen hyvin kiteytettyä tekstiä. Uskallan jo sanoa, että näyttää siltä, että tällaisen kirkkaan ajatuksen varassa tehdyllä päätöksellä on suurempi todennäköisyys saavuttaa kaupallista menestystä.

Lisäksi yksinkertainen ja kirkas on huomattavasti helpompi viestiä läpi organisaation, oli kyse sitten perusteluista laajentaa uusille markkinoille tai päätöksestä aloittaa siirtymä tuoteliiketoiminnasta jatkuvalaskutteisiin palveluihin.

Ihminen on
päätöksien ytimessä

Yksi Proof Advisoryn perusajatuksista on, että myös firmojen välisen bisneksen ytimessä ovat ihmisten tekemät päätökset. Kuten meillä jokaisella arjen henkilökohtaisissa ratkaisuissa, myös liiketoiminnassa valintoja ohjaavat rationaalisen laskennan ohella yksilöiden arvot ja tunteet.

Tämän takia suosikkitoimeksiantojamme ovat olleet ne, joissa olemme päässeet asiakkaamme kanssa tekemään kattavia haastatteluja esimerkiksi jonkin toimialan sisäänostajien motiiveista, tai ymmärtämään miksi teknisesti ylivertainen ratkaisu ei menestykään markkinoilla odotetusti.

Tällaista tietoa löytyy harvemmin valmiista tietovarannoista tai yrityksien omien datahankkeiden analytiikkanumeroista, vaikka niitä on hyvä tarkastella laadullisten tuloksien rinnalla. Ymmärrys syntyy inhimillisissä kohtaamisissa.

Ihmisen näkemys saattaa myös yllättää kun katsotaan numeroiden taakse. Erään asiakkaan kehittämän, markkinoilla ennennäkemättömän digitaalisen ratkaisun parissa kohtasimme odottamattoman ongelman. Oletettu kohdeyleisö ei ollutkaan alustasta kiinnostunut. Vaikka se olisi tehostanut toimintaa, pelkkää hukkaan menevää ihmistyötä ei koettu merkittävänä tekijänä ryhtyä järjestelmän käyttöönottoon.

Tässäkin tapauksessa palasimme asiakkaamme kanssa piirtopöydälle. Lopulta löysimme toisella potentiaalisella asiakasryhmällä huomattavasti merkittävämmän, vaikkakin harvemmin toistuvan ongelman, jonka ympärille uuden digitaalisen ratkaisun liiketoimintamalli voitiin rakentaa.

Yhteisen
ajattelun arvo

Kulunutta kahta vuotta on mahdotonta pohtia huomioimatta, että olemme kaikki viettäneet siitä puolitoista vuotta globaalin pandemian keskellä. On vaikuttavaa miten nopeasti sopeuduimme viime vuonna kotoa työskentelyn ja videokokouksien aikaan.

On kuitenkin hyvä huomata, että olemme nyt aloittaneet uuden, yhtä vaativan sopeutumisen: nyt aikaan, jossa asioita ei enää olekaan pakko tehdä etätyönä. 

Minulle konsulttityön arvo syntyy yhteisestä ajattelusta ja luottamuksesta asiakkaidemme kanssa. Se taas rakentuu vahvimmin saman pöydän ympärillä, oli kyse eri skenaarioiden hahmottelusta tai ihan vaan lounaan syömisestä. Kasvokkain on helpompi sanoa vastavuoroisesti, että ei ole täysin varma mikä suunta olisi liiketoiminnalle oikea, tai uskaltaako keskittää panokset uuden asiakasstrategian mukaisesti.

Kun johtajilta odotetaan yksinkertaisia ja kirkkaita ajatuksia, joilla inspiroidaan kollegoita ja löydetään uutta kaupallista menestystä, on hyvä muistaa että niiden syntymisen taustalla on paljon pohjatyötä ja monimutkaisia pohdintoja. 

Kuten parhaassa taiteessa, sen mitä näyttämön takana tehdään ei pidäkään näkyä yleisölle – meille proofilaisina on ollut iso ilo auttaa kulisseissa asiakkaitamme antamalla aikaamme ajatteluun, ja tiivistämällä sen yhdessä yksinkertaisiksi menestyksen raaka-aineiksi.