Artikkelit

Kaupallistaminen 2022: Mikä on jatkossa normaalia?

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Dec 3, 2021 8:53:05 AM
Kaupallistaminen 2022: Mikä on jatkossa normaalia?

Käsitys "normaalista" muodostuu juuri nyt

Se mikä tuntui eilen lähes mahdottomalta, on nyt valtavirtaa. Se mikä oli ennen valtavirtaa, väistyy marginaaliin. Elämme keskellä suurta siirtymää – myös taloudessa ja kaupallistamisessa. Pandemian luoma shokki jatkuu, ei sittenkään väisty nopeasti,  ja vaatii selkeästi uudenlaisia menestysreseptejä ja luovaa sopeutumiskykyä. Mitä pitää tehdä juuri nyt?

Jäsennän tässä artikkelissa suurta siirtymää hyödyntäen politiikan tutkimuksesta sovellettua Overtonin ikkuna -viitekehystä. Siinä vallitsevaan ajatusmalliin syntyy/synnytetään systemaattinen shokki, jolloin se mikä ennen tuntui mahdottomalta muovautuukin uudeksi normaaliksi. "Vanha" normaali haalistuu muistoksi ja sen ajan käsitteistö, tavat ja kulttuuriset teemat ja tabut tuntuvat jopa vanhanaikaisilta ja herättävät pahimmillaan ihmetystä.

Mikä ratkaisee innovaation kaupallisen menestyksen?

Picture of Petri Uusitalo
Petri Uusitalo Nov 24, 2021 6:30:00 AM
Mikä ratkaisee innovaation kaupallisen menestyksen?

Suhteellinen etu verrattuna nykyisiin käytäntöihin, yhteensopivuus arvojen ja käyttäjän tarpeiden kanssa, helppous, kokeiltavuus ja seurausten havaittavuus.

Siinä viisi ominaisuutta, jotka ratkaisevat mitkä innovaatiot tekevät läpimurron laajasti omaksutuiksi. Tämän todisti professori Everett M. Rogers vuosikymmeniä kestäneellä tutkimustyöllään innovaatioiden leviämisestä. Rogersin nimi ei liene kaikille tuttu, mutta monet tuntevat hänen luokittelunsa erilaisista innovaatioiden omaksujista: innovaattorit, varhaiset omaksujat, varhainen enemmistö, myöhäinen enemmistö ja hidastelijat. Rogers myös osoitti miten innovaatiot leviävät sosiaalisissa verkostoissa ja erityyppisten omaksujien vuorovaikutuksessa, ja kuinka ratkaisevan tärkeää on varhaisten omaksujien ja varhaisen enemmistön innostuminen.

Vientitoimintaa vai syvempää kansainvälistymistä? Verkostoasema luo kasvua ja vakautta.

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Oct 28, 2021 1:29:27 PM
Vientitoimintaa vai syvempää kansainvälistymistä? Verkostoasema luo kasvua ja vakautta.

Asenne ratkaisee elämässä todella paljon. Niin omassa kuin liike-elämässäkin. Emme voi valita geenejämme emmekä sitä miten olemme kasvaneet. Se minkä voimme valita ja mihin voimme vaikuttaa, on tapa miten suhtaudumme siihen mitä olemme ja mihin suuntaamme voimiamme. Suomi on hieno ja osaava kansantalous. Mitä jos jatkossa innostuisimme ja suuntaisimme voimiamme entistäkin tarkemmin kansainväliseen vuorovaikutukseen ja kasvuun?

Parhaat käytännöt hybridityöhön

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Oct 13, 2021 3:46:56 PM
Parhaat käytännöt hybridityöhön

Yhä useammissa palavereissa ja työpajoissa osa ihmisistä on saman pöydän ääressä, osa etänä. Tällainen kansallisen etätyösuosituksen jälkeinen hybridityöelämä tulee vaatimaan rohkeita kokeiluja aivan uudenlaisista toimintamalleista. Mitä on huomioitava? Mitä muutoksia tarvitaan verrattuna siihen, että kaikki olisivat samassa huoneessa tai kaikki etänä? Nyt on oikea aika miettiä parhaita toimintatapoja, koska kohta on uudet rutiinit luotu, ja niitä on myöhemmin erittäin vaikea muuttaa.

Kaksi vuotta terävää yksinkertaisuutta

Picture of Lassi Kurkijärvi
Lassi Kurkijärvi Oct 1, 2021 6:45:00 AM
Kaksi vuotta terävää yksinkertaisuutta

Yksinkertaiseen ja kirkkaaseen ajatukseen päästään vain monimutkaisen ja monesti sumeankin ajattelun kautta. Tämän takia on julma ristiriita, että bisnespäätöksien tueksi on tarjolla liki rajattomasti dataa, tietolähteitä ja erilaisia canvaksia ja nelikenttiä, mutta harvoin riittävästi aikaa ajatella.

Kiihdytä yrityskaupan liiketoiminta-integraatiota kaupallisten konseptien kehittämisellä

Picture of Petri Uusitalo
Petri Uusitalo Sep 16, 2021 3:56:44 PM
Kiihdytä yrityskaupan liiketoiminta-integraatiota kaupallisten konseptien kehittämisellä

Usein kuulee sanottavan, että suuri osa yrityskaupoista epäonnistuu. On kuitenkin myös paljon päinvastaisia esimerkkejä. Yrityskaupan lopputulos ei ole mikään väistämätön luonnonlaki, vaan tulosta kaupan osapuolten toiminnasta ja ajattelun fokuksesta paitsi kaupan aikana, myös välittömästi sen jälkeen.

Case Lidl: Ihmislähtöinen HR strategia

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Aug 30, 2021 12:10:50 PM
Case Lidl: Ihmislähtöinen HR strategia

Lidlillä päätettiin luoda uusi HR strategia siten, että mukana oli noin 60 henkilöä - sen tavanomaisen johtoryhmätyöskentelyn sijasta. Ihminen on HR strategian keskiössä - niinpä myös tapa tehdä strategiaa tulee olla ihmislähtöinen. Mietimme huolellisesti, missä vaiheessa ja miten, kukin on mukana, jotta käytämme ihmisten aikaa järkevästi. Osallistamisen tarkoituksena oli sekä hyödyntää kaikkien osaamista että myös vähentää siiloutumista, luoda innostusta ja sitoutumista yhteiseen suuntaan.

Case Terve Media: Digiloikka pakottaa myös digipalveluita uudistumaan

Johanna Toivonen Aug 20, 2021 6:45:00 AM
Case Terve Media: Digiloikka pakottaa myös digipalveluita uudistumaan

Pandemian pakottaman digiloikan keskellä myös digitaalisessa liiketoiminnassa valmiiksi vahvat yritykset joutuvat kiihdyttämään omaa kehitystyötään säilyttääkseen kilpailuetunsa. Asiakkaiden odotukset heille tarjottavien ratkaisujen toimivuudesta ovat kohonneet nopeasti. Proof Advisory toimi Terve Median kumppanina kun suomalaisten terveydenhuollon ammattilaisten digipalveluyritys lähti kiihdyttämään omaa kehitystyötään.