Artikkelit

Menesty ihmislähtöisellä strategialla

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Mar 30, 2021 12:13:00 PM
Menesty ihmislähtöisellä strategialla

Strategian toimivuus punnitaan aina käytännössä

Strateginen suunnittelu on perushyödyke,  strategian toteuttaminen on taidelaji.
Peter Drucker

Strategia on sama asia kuin sen toteuttaminen. Maailman parhaatkaan strategiset mallit ja ideat eivät ole minkään arvoisia, ellei niitä voida toteuttaa nopeasti ja tehokkaasti. Taitavat ihmisjohtajat delegoivat tehtävät luottamuksella ja voimaannuttavat muutoksen toteuttajat rohkeasti. He kiinnittävät jatkuvasti tarkkaa huomiota toteutuksen yksityiskohtiin.
Colin Powell

Etäajan ihanuutta on se, että voi osallistua mitä moninaisimpien aiheiden luento-opetukseen juuri itselle sopivaan aikaan. Yksi tällainen luksuskokemus oli tänä keväänä pidetty Filosofia ja systeemiajattelu-luentosarja. Legendaarinen Esa Saarinen varoitti tämän viimeisen “tuotantokautensa” alussa, että kurssille osallistuminen ei johda välttämättä suoranaisesti mihinkään, mutta samalla se voi johtaa täysin uusiin ajatuksiin ja vanhojen ajatusten uudelleenjärjestäytymiseen. Näin minullekin sitten kävi.

Pohdin luentoja kuunnellessani muun muassa yritysstrategiaa. Sitä mitä teemasta opetettiin 1990-luvun alun Kauppakorkeakoulussa. Silloin puhuttiin paljon strategisesta ajattelusta ja suunnittelusta. Määritettiin, että strategia on se polku ja niiden keinovalikoimien kokonaisuus, jolla nykytilasta päästään tahtotilaan, menestykseen. Johdetun ja jalkautetun toiminnan kautta käytäntöön vietynä. Painotus kaikessa tässä oli käytäntöihin viemisen sijaan enemmänkin ajattelussa ja suunnittelussa. Selkeänä ja loogisena prosessina, ei niinkään monimutkaisena systeeminä ja ihmisten välisten vuorovaikutussuhteiden vyyhtinä.

Urallani olen päässyt näkemään tämän painotuksen ongelmat. Kansanviisaus kertoo, että hyvin suunniteltu (ajateltu ja määritetty) on puoliksi tehty. Mutta kokemukseni mukaan hyvästäkin strategisesta ajattelusta ja suunnitelmasta tulee lopulta stra-gedia (strategia + tragedia), mikäli:

"Älä sano sitä sanaa"

Picture of Petri Uusitalo
Petri Uusitalo Mar 18, 2021 7:21:55 PM

Nyt liikutaan vaarallisilla vesillä. Proof Advisory tarjoaa vakavasti otettavia kaupallisten konseptien kehittämisen ja kansainvälistämisen palveluita erityisesti B2B-yrityksille ja silti kirjoitan verkkosivuillemme mielipidetekstin, jossa sanon 'sen sanan' ja vieläpä moneen kertaan – Brändi.

Näin vastaat liiketoimintamallien murrokseen

Picture of Topi Lintukangas
Topi Lintukangas Mar 12, 2021 8:14:39 AM
Näin vastaat liiketoimintamallien murrokseen

Tavat hankkia ja käyttää tuotteita & palveluita ovat nopeassa muutoksessa. Uusien kanavien ja palveluiden myötä muuttuvat myös ansainnan tavat - murroksessa ovat myös kokonaiset liiketoimintamallit. Kun kaupankäynti siirtyy enemmän ja enemmän digitaalisille alustoille ja asiakkaan omistamisesta käydään kovaa kilpailua, muuttuu lojaliteetti entistä tärkeämmäksi menestyksekkään kaupallistamisen mittariksi.

Markkinatuntemuksella parempia kaupallisia päätöksiä

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Feb 9, 2021 9:30:00 AM
Markkinatuntemuksella parempia kaupallisia päätöksiä

Jokainen meistä bisneksessä toimivista on jossain vaiheessa tullut tilanteeseen, että olisi tiedettävä enemmän omien ja potentiaalisten markkinoiden tilanteesta ja tilasta, sekä tunnistettava niillä olevia ja piileviä mahdollisuuksia. Kotimarkkinoilla ja uusissa avauksissa ja kohderyhmissä.

Hyvä markkinaymmärrys syntyy neljän vaiheen kautta:

Ihmis- ja asiakasymmärrys kaupallistamisen lähtökohtana

Johanna Toivonen Feb 3, 2021 11:56:07 AM
Ihmis- ja asiakasymmärrys kaupallistamisen lähtökohtana

Globaalin kilpailun kiristyessä myös kaupallistamisen merkitys kasvaa entistä tärkeämmäksi. Kaupallistamisen yhtenä osana oleva Proof of Customer, ihmis-/asiakasymmärrys, on tästä syystä erittäin ratkaisevassa asemassa nyt ja tulevaisuudessa. Asiakasymmärryksen keräämiseen tulee panostaa kaupallistamisen jokaisessa vaiheessa.

Proof Advisoryn Johanna Toivonen kertoo tässä 10 minuutin puheenvuorossaan muun muassa mistä ihmis-/asiakasymmärryksessä on kyse ja miksi se on noussut strategiseksi prioriteetiksi yritysten toiminnan kehittämisessä ja johtamisessa.

MUUTOSTEN VUOSI 2021: kaksitoista neuvoa kaupallistamiseen

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Jan 11, 2021 1:00:00 PM
MUUTOSTEN VUOSI 2021: kaksitoista neuvoa kaupallistamiseen

Vuoden alkuun on hyvä käydä läpi kaikkea sitä mitä edellinen vuosi tuotti ja sai aikaan. Vuosi 2020 oli kaikin puolin kummallinen ja perinteitä rikkova. Koronakriisi sai aikaan tuhoa ja uudistumista. Etätyöt ja digivälineet tulivat normiksi. Kriisi loi uusia mahdollisuuksia ja kyseenalaisti markkinoiden tasapainon.

Tässä artikkelissa tutkin lyhyesti teemoja, joita nostimme esiin vuoden 2020 aikana omissa artikkeleissamme. Mietin samalla, mitä neuvoja niistä voi saada tähän toiseen, kansainvälisen koronakriisin leimaamaan vuoteen. Neuvoja syntyi täysi tusina.

Laajempia artikkeleita pääset lukemaan klikkaamalla otsikkoa.

Verkkokauppatase plussalle: on suomalaisen verkkokaupan päätösten aika!

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Dec 14, 2020 8:30:00 AM
Verkkokauppatase plussalle: on suomalaisen verkkokaupan päätösten aika!

E-bisnes jääköön historiaan, eläköön bisnes as usual.

Suomalaisten kuluttajien nettiosaaminen ja erityisesti mobiilidatan hyödyntäminen ovat maailman kirkkainta kärkeä. Ostamme, jaamme, luemme, katsomme, pelaamme. Rakastumme, ihastumme, vihastumme - elämme verkossa. Se on meille osa normaalia arkea, modernia suomalaista elämäntyyliä. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että tuoreiden ennusteiden mukaan tämän kummallisen muutosvuoden verkkokaupan joulumyynnin volyymi ja kuljetettavat pakettimäärät tulevat olemaan suurempia kuin koskaan. Automaateilla ja noutopisteillä riittänee vipinää kuin Triplan avajaisissa konsanaan, siis ennen koronaa.

McKinseyn tuoreiden näkemysten mukaan verkkokauppa ja digitalisaatio ottivat koronakriisin kiihdyttämänä ja vain muutamassa kuukaudessa vuosien loikan eteenpäin.
Verkkokauppaa ei voi enää pitää erillisenä asiana muusta kaupankäynnistä.
Kysynkin nyt, että onko mitään järkeä puhua kaupallisuudesta ilman verkkoa.