Takaisin artikkeleihin

Kaupallisen konseptin asiakaslähtöinen viimeistely

Proof of Concept on iteratiivisen muotoiluprosessin ja asiakastestaamisen yhdistelmä, jolla varmistetaan, että tuote- tai palveluinnovaatio viimeistellään asiakkaita kiinnostavaksi ja kilpailuetua omaavaksi konseptiksi.

 

 

Tässä noin 11 minuutin videossa Proofin senior advisor Petri Uusitalo jakaa ajatuksia siitä, millaisiin asioihin Proof of Conceptissa kannattaa kiinnittää huomiota, ja millaisia käytännöllisiä keinoja konseptin asiakastestaamiseen voi käyttää. Proof of Conceptin tavoite on varmistaa, että yrityksen innovaatiot, kyvykkyydet ja teknologiat osataan paketoida asiakkaille lisäarvoa tuottaviksi sovelluksiksi.

Samalla kun syvennetään ymmärrystä siitä mikä konsepti-ideassa on arvokkainta asiakkaille, tunnistetaan asioita joihin resursseja ei välttämättä kannata panostaa. Näin avautuu mahdollisuus arvoinnovaatioihin, jotka samaan aikaan kasvattavat sekä asiakkaan kokemaa lisäarvoa että liiketoiminnan kannattavuutta.

Tyypillisiä vältettäviä riskejä konseptikehityksessä ovat esimerkiksi organisaatioon herkästi syntyvä sisäinen ’ryhmäajattelu’, joka vääristää oletuksia omista vahvuuksista, asiakkaista ja kilpailukentästä, sekä liian monimutkaisen valikoiman houkutus.

Lataa esityksen materiaalit käyttöösi täältä.