Takaisin artikkeleihin

Case Lidl: Ihmislähtöinen HR strategia

Lidlillä päätettiin luoda uusi HR strategia siten, että mukana oli noin 60 henkilöä - sen tavanomaisen johtoryhmätyöskentelyn sijasta. Ihminen on HR strategian keskiössä - niinpä myös tapa tehdä strategiaa tulee olla ihmislähtöinen. Mietimme huolellisesti, missä vaiheessa ja miten, kukin on mukana, jotta käytämme ihmisten aikaa järkevästi. Osallistamisen tarkoituksena oli sekä hyödyntää kaikkien osaamista että myös vähentää siiloutumista, luoda innostusta ja sitoutumista yhteiseen suuntaan.

Asiakasymmärrys on yksi keskeinen osa strategiatyön aloitusta. HR strategiaa tehdessä henkilöstö on “asiakas”, jota varten ollaan olemassa. Jotta “asiakasymmärrys” ei ole vain työpajaan osallistujien omia näkemyksiä, otimme käyttöön etnografian menetelmät. Etnografian vahvuus on ihmisten toiminnan tarkastelu heidän luonnollisessa ympäristössään. Se koostuu erilaisista menetelmistä, keskeisimpinä havainnointi ja haastattelut. Niiden avulla luodaan syvempää analyysiä organisaatiosta ja sen toimintatavoista.

Tässä projektissa oli tärkeää, että strategiatyöhön osallistuville henkilöille muodostui itselleen omakohtainen kokemus ja käsitys, miten HR on osa työntekijöiden elämää, millaisia ovat työntekijöiden arjen ilon ja ylpeyden aiheet, pettymykset ja huolet. Ensimmäisessä vaiheessa noin 10 henkilön ydintiimi jalkautui kentälle havainnoimaan ja haastattelemaan työntekijöitä. Löydökset dokumentoitiin Miroon (virtuaalinen valkotaulu) ennen ensimmäistä työpajaa. Näin pystyimme käyttämään työpaja-ajan tehokkaasti ymmärryksen luomiseen työntekijöistä, liiketoiminnan vaatimuksista ja toimintaympäristön muutoksista.

Inspiroivaa, dynaamista ja tuloksellista HR-strategian työstämistä Piritan fasilitoimana. Huikea kokemus!
Päivi Ben Ammar, Henkilöstöjohtaja, Lidl Suomi

Strategiatyön myöhemmissä vaiheissa vaihteli ydintiimin etätyöpajat ja työskentely heidän vetämissään työryhmissä. Työryhmiin otettiin mukaan porukkaa laaja-alaisesti - sekin oli yksi tapa olla osallisena strategiatyössä. Yksi työpaja, jossa konkretisoitiin strategisia ratkaisuja, oli koko 60 henkilön porukalle. Tyypillisesti vasta valmis strategia “jalkautetaan” henkilöstölle. Tällä kertaa osallistaminen ajoittui jo strategian luomisen eri vaiheisiin, jotta aito vaikutusmahdollisuus voi toteutua. Perinteistä "jalkautusta" ei tarvita, kun strategia on luotu yhdessä.

”Uutta HR-strategiaa luodessa meille oli tärkeää selvittää miten voimme parhaiten toimia liiketoiminnan kumppanina sekä pohtia miten saamme osallistettua koko HR:n mukaan strategian kehittämiseen. Piritan kanssa strategian muotoilu sujui kuin tanssi. Pidin siitä, miten hän kannusti ja tuki meitä fasilitoimaan joitain osuuksia itse, huolehtien samalla kokonaisuuden etenemisestä vuorovaikutteisesti ja tehokkaasti." Marika Öfversten, HRD päällikkö, Lidl Suomi

pirittaTämän blogijutun maisemakuvat ovat Mirosta. Erävaellus on toimiva metafora strategiatyöhön: suunnistettaessa on ensin selvitettävä nykyinen sijainti, sovittava päämäärä tietyn ajanjakson päähän, katsottava sääennustetta, karttaa ja reittivaihtoehtoja, miten sinne päästään. Ensimmäisen työpajan alussa kysyin "Kuinka selkeä kuva sinulla on siitä, mihin me olemme menossa". Ruudulla oli useita maisemakuvia ja läjä hymiöitä. Jokainen sai raahata hymiön sopivaksi valitsemansa kuvan päälle. Keskustelimme lopputuloksesta, miten eri tavoin tilanne nähtiin. Myöhemmin teimme saman uudelleen, "kuinka selkeä kuva nyt on", ja lähes kaikki hymiöt olivat samassa paikassa. Etätyöpajoissa tällaisin visuaalisin keinoin on erittäin nopeaa saada tilannekuva näkyviin.

Haluatko miettiä, miten teillä voitaisiin ottaa porukka mukaan kehittämään parempia tuotteita, palveluita ja yhteisiä toimintatapoja? Miten kerätä tietoa organisaation sisäisistä asiakkaista? Ota rohkeasti yhteyttä!

Piritta van der Beek
Senior Advisor
piritta.vanderbeek@proof.fi
0400 664 889