Takaisin artikkeleihin

Globaali talous ja kilpailuetu 2020-luvulla

Proof-blog-image_0003_ian-schneider-tammbr4okv4-unsplash@1920w

TLDR: Kriisien ja globaalien haasteiden keskellä on paras aika kiteyttää oma kilpailuetu kuntoon. Markkinat ovat valloittamista varten.

Kilpailuetu eturintamaan

Tunnettu tosiasia on se, että taloudellinen kasvu tapahtuu parhaiten korkean vakauden ja luottamuksen tilassa. Kriiseissä vastaavasti peräänkuulutetaan yrityselämältä kestävää, vankkaa ja vahvaa kilpailuetua, paineessa timantti kiteytyy. Tätä voimaa ja osaamista tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan.

Talouden yleistila on juuri nyt tulvillaan epävarmuutta, luottamuksen puutetta ja suuria ratkaisemattomia ongelmia. Ja samalla mahdollisuuksia vahvan kilpailuedun kiteyttämiselle ja uusiin markkinarakoihin pääsyn reittejä.  Suomi elää yhä viennistä, kotimarkkinamme ovat pienet ja perifeeriset.

Kaupallisen kasvutarinamme on kyettävä jälleen kohtaamaan ja voittamaan uudistumisen paineet sekä löytämään keinot menestyä turbulenssin keskellä. Pahinta olisi jäädä makaamaan paikalleen, on kyettävä tarttumaan globaaleihin mahdollisuuksiin. Aivan kuten talouden veturiyrityksemme ovat aina tehneet niin sodan kuin idänkaupan romahtamisen ja 2008 talouskriisin jälkeenkin. Uskomme, että osaamme muuntua jälleen.

Riskejä ja luottamuspulaa kerrakseeen

Maailman uhkakuvia tutkii jatkuvasti ruotsalainen Global Challenges Foundation. He julkaisivat esim. vuonna 2017 maailman 12 suurimman riskin analyysinsä. Riskeihin kuuluvat äärimmäinen ilmastonmuutos, ydinsota, maailmanlaajuinen pandemia, ekologinen katastrofi, globaalin järjestelmän romahtaminen, asteroidit, supertulivuoret, synteettinen biologia, nanoteklogia, tekoäly, tulevaisuuden huono hallinta (globaali politiikka) sekä muut vielä tuntemattomat uhat. Kun listaa arvioidaan viime aikaisten uutisten näkökulmista, on melko varmaa, että uhkien luoma nytkin päällä oleva pelko vaikuttaa jatkossa taloudelliseen toimeliaisuuteen ja luottamuksen ilmapiiriin.

Tammikuussa julkaistu vuotuinen Edelmanin maailman luottamusbarometri sisälsi jälleen isoja viestejä. Tutkimuksessa arvioidaan maailman kuluttajien luottamusta valtioihin, talouselämään ja yrityksiin, mediaan sekä kolmanteen sektoriin (NGOs). Analyysin mukaan näistä instituutioista ei yksikään asemoidu vahvasti tulevaisuuden kannalta kriittisen asioiden suhteen. Barometrin vastaajien mukaan taho ei ole sekä osaava (competent) ja samalla eettisesti (ethical) kestävällä pohjalla ratkomaan globaalin luottamuksen kannalta kriittisiä kysymyksiä. Olisiko tässä Suomelle mahdollisuus?


Instituutioiden kyvykkyys ja eettisyys.
Lähde: Edelman Trust Barometer 2020

Edelman korostaa sitä, että kunkin maan elitti, ns. valveutunut kansanosa, luottaa tulevaisuuteen ja instituutiohin enemmän kuin suuret massat. Suurten massojen epäluottamus on kuitenkin hyvin monessa maassa vahvasti etääntynyt eliitin näkemyksestä ja siksi tutkimus ennustaa kuilun luovan suuri vaikeuksia lähitulevaisuudessa. Lisäksi nationalismin uusi nousu, pandemian uhka ja suuret orastavat sotien runtelemilta alueilta työntyvät kansainvaellukset ruokkivat yhä tätä massojen epäluottamusta.

Suomi on niche-osaamisen supervalta

Miten tämä sitten kertyy maamme yritysten mahdollisuuksiin? Suomen kannalta kiinnostavaa on se, että me edustamme kansantaloutena ja osaamiseltamme sekä luottamuksen määrältämme maailman huippua. Suomessa olemme sekä omalta osaamistasoltamme ja kyvykkyyksiltämme että arvopohjaltamme ainutlaatuisessa asemassa. Meillä on puhdas ja kaunis maa, fiksuja ihmisiä ja arvopohjamme on vankka. Luotamme eniten maailmassa medioihimme ja uskomme tulevaisuuteen yhä valoisasti. Mitä jos nyt oikeasti tarttuisimme haasteeseen ja vahvistaisimme asemaamme uiden globaalin talouden vastavirtaan?

Miten tämä voidaan sitten tehdä käytännössä?

Ehdotamme seuraavaa:

1) KAUPALLISUUS
Kehitetään kaupallistamisosaamistamme avoimesti, innostuneesti ja systemaattisesti

Luodaan ohjelma ja malleja, joilla innovaatiosta puhutaan jatkossa vain, jos idealle on saatu kaupallinen menestys. Keksintö ja patentti ei riitä kasvun moottoriksi, sillä on sen sijaan saatava luotua uusia työpaikkoja ja kansainvälisesti kasvavia yrityksiä.

2) IHMISYMMÄRRYS
Panostetaan ihmisymmärryksen kasvattamiseen ja sen vaalimiseen.

Maailman parhaat neurotieteilijät ovat todenneet, että 95% ihmisten päätöksistä on tunnepäätöksiä. Silti yritysten välisessä kaupassa aliarvoimme jatkuvasti tunteiden ja ihmisymmärryksen merkityksen. Haluamme, että tästä tulee jatkossa suomalaisen osaamisen kruununjalokivi. Me osaamme asiamme, mutta samalla osaamme ymmärtää vastapuolemme tarpeita ja tunteita.

3) ROHKEUS JA RISKIT
Tartutaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti uusiin mahdollisuuksiin globaaleilla markkinoilla

Riskeistä ja peloista huolimatta maailmanmarkkinat ovat täynnä mahdollisuuksia. Kuinka moni meistä esimerkiksi tietää mitä kaikkea Saudi-Arabian tai Indonesian päättäjät kaipaavat ja tarvitsevat vaikkapa kala- ja elintarviketeollisuutensa tai koulutusjärjestelmiensä kehittämiseksi? Olisiko meillä näihin tarjota maassamme ratkaisuja, joilla suomalaista osaamista vietäisiin 10X enemmän kuin ennen ulkomaille? Otetaan siis pikimmiten haltuun tehostetun (lean) kaupallistamisen menetelmät ja mennään markkinollle parhaita käytäntöjä hyödyntävillä huippumalleilla (go-to-market).

4) MARKKINARAOT
Ylistetään ja rakennetaan markkinarako-strategioita (niche:t).

Rapala, Supercell, Vaisala, Wärtsilä, Serres, Abloy, Ponsse, , Kone, Nokia, Konecranes, Cargotec, Kemppi, Vexme…. Suomessa on aina ollut ja on jatkossa täysin ainutlaatuista tuotannollista ja palvelullistakin osaaamista. Menestys on useimmiten pohjautunut kykyyn keskittyä tekemään jotain isoja massamarkkinoita tarkempaa ja täsmällisempää. Tuotteita, jotka omassa kategoriassaan ovat täysin ainutlaatuisen erinomaisia. Tämä on ollut vientimme ydin. Tämä, jos joku tulee saada esille ja vahvaksi yritystaloutemme avainstrategiaksi. Ollaan jatkossa ylpeästi pienten markkinarakojen maailman parhaita, tai ainakin tavoitellaan niitä.

5) KANAVAT JA KUMPPANUUDET
Panostetaan kumppanuuksiin, verkostoihin ja niiden taidokkaaseen hoitamiseen ja johtamiseen

McKinsey nosti 2019 menestyksen avaintekijäksi kumppaniverkoston johtamis- ja hallintakyvykkyyden. Tässä on nyt erinomainen oppimahdollisuus maamme yrityskentälle. Panostetaan jatkossa merkittävästi enemmän bisneskumppaniemme kautta tehtävän kaupankäynnin kehittämiseen, investoidaan uusiin kumppanuuksiin ja pyritään olemaan verkottumisesta ruotsalaisia ja hollantilaisiakin parempia. Läsnä juuri siellä missä kaupat ratkaistaan.

6)  LUOTTAMUS
Luotetaan suomalaiseen osaamiseen ja ammattitaitoon

Suomessa ovat asiat paremmin kuin koskaan. Kuulumme maailman kultapossukerhoon. Silti, on todella tärkeä muistaa, että tämä asema on saavutettu systemaattisella työskentelyllä. Kilpailuetumme lähde ollut jo vuosikymmeniä korkea osaaminen. Meidän tulee kyetä jatkossakin uusiutumaan ja kouluttautumaan kuin aina taloushistoriamme aikana. Paikalleen jääminen on näivettymisen nuiva tie.

Mitä sitten?

Riskit ovat aina päällä bisneksessä. Ne voivat lamauttaa ja viedä yöunetkin. Emme halua jäädä nyt niiden vietäviksi. Me uskomme, että Suomi saadaan rohkeudella ja pelottomuudella uuteen kasvuun. Yhdessä.

Jutellaanko lisää?

Ota yhteyttä: Tommi Pelkonen, Senior Advisor
+358 40 505 0821 tommi.pelkonen@proof.fi