Artikkelit

Parhaat käytännöt hybridityöhön

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Oct 13, 2021 3:46:56 PM
Parhaat käytännöt hybridityöhön

Yhä useammissa palavereissa ja työpajoissa osa ihmisistä on saman pöydän ääressä, osa etänä. Tällainen kansallisen etätyösuosituksen jälkeinen hybridityöelämä tulee vaatimaan rohkeita kokeiluja aivan uudenlaisista toimintamalleista. Mitä on huomioitava? Mitä muutoksia tarvitaan verrattuna siihen, että kaikki olisivat samassa huoneessa tai kaikki etänä? Nyt on oikea aika miettiä parhaita toimintatapoja, koska kohta on uudet rutiinit luotu, ja niitä on myöhemmin erittäin vaikea muuttaa.

Kaksi vuotta terävää yksinkertaisuutta

Picture of Lassi Kurkijärvi
Lassi Kurkijärvi Oct 1, 2021 6:45:00 AM
Kaksi vuotta terävää yksinkertaisuutta

Yksinkertaiseen ja kirkkaaseen ajatukseen päästään vain monimutkaisen ja monesti sumeankin ajattelun kautta. Tämän takia on julma ristiriita, että bisnespäätöksien tueksi on tarjolla liki rajattomasti dataa, tietolähteitä ja erilaisia canvaksia ja nelikenttiä, mutta harvoin riittävästi aikaa ajatella.

Kiihdytä yrityskaupan liiketoiminta-integraatiota kaupallisten konseptien kehittämisellä

Picture of Petri Uusitalo
Petri Uusitalo Sep 16, 2021 3:56:44 PM
Kiihdytä yrityskaupan liiketoiminta-integraatiota kaupallisten konseptien kehittämisellä

Usein kuulee sanottavan, että suuri osa yrityskaupoista epäonnistuu. On kuitenkin myös paljon päinvastaisia esimerkkejä. Yrityskaupan lopputulos ei ole mikään väistämätön luonnonlaki, vaan tulosta kaupan osapuolten toiminnasta ja ajattelun fokuksesta paitsi kaupan aikana, myös välittömästi sen jälkeen.

Case Lidl: Ihmislähtöinen HR strategia

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Aug 30, 2021 12:10:50 PM
Case Lidl: Ihmislähtöinen HR strategia

Lidlillä päätettiin luoda uusi HR strategia siten, että mukana oli noin 60 henkilöä - sen tavanomaisen johtoryhmätyöskentelyn sijasta. Ihminen on HR strategian keskiössä - niinpä myös tapa tehdä strategiaa tulee olla ihmislähtöinen. Mietimme huolellisesti, missä vaiheessa ja miten, kukin on mukana, jotta käytämme ihmisten aikaa järkevästi. Osallistamisen tarkoituksena oli sekä hyödyntää kaikkien osaamista että myös vähentää siiloutumista, luoda innostusta ja sitoutumista yhteiseen suuntaan.

Case Terve Media: Digiloikka pakottaa myös digipalveluita uudistumaan

Johanna Toivonen Aug 20, 2021 6:45:00 AM
Case Terve Media: Digiloikka pakottaa myös digipalveluita uudistumaan

Pandemian pakottaman digiloikan keskellä myös digitaalisessa liiketoiminnassa valmiiksi vahvat yritykset joutuvat kiihdyttämään omaa kehitystyötään säilyttääkseen kilpailuetunsa. Asiakkaiden odotukset heille tarjottavien ratkaisujen toimivuudesta ovat kohonneet nopeasti. Proof Advisory toimi Terve Median kumppanina kun suomalaisten terveydenhuollon ammattilaisten digipalveluyritys lähti kiihdyttämään omaa kehitystyötään.

Vaikuttamisen ja brändien tulevaisuus - ihana utopia vai synkkä dystopia?

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Jun 10, 2021 9:00:00 AM
Vaikuttamisen ja brändien tulevaisuus - ihana utopia vai synkkä dystopia?

Keskuskauppakamari järjesti 8.6. Suuren Brändipäivän, jossa keskityttiin erityisesti brändin liiketaloudellisten ulottuvuuksien tarkasteluun, luottamuksen rakentamiseen ja vastuullisuuden moninaisuuden kysymyksiin. Tilaisuudessa palkittiin Vuoden Brändi 2021. Tämän arvonimen sai ansiokkaasta, koko Suomea yhdistävästä systemaattisesta työstään Yle. Onnea! Tilaisuuden puhujalistan löydät täältä.

Toivo ei ole strategia. Johda älykkäästi kohti uutta normaalia.

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen May 11, 2021 11:00:00 AM
Toivo ei ole strategia. Johda älykkäästi kohti uutta normaalia.

Yritystalouden näkymät syksylle näyttävät pitkästä aikaa valoisilta ja toiveikkailta. EU:n ja USA:n elvytystoimien on ennustettu kiihdyttävän vientikauppaamme. Etlan suhdennekäppyröiden mukaan tilanteessa on positiivista virettä kerrakseen. Vaikuttaa todella vahvasti koronakriisi ei sittenkään osoittautunut yhtä suureksi luovan tuhon lähteeksi, kuin keväällä 2020 ennakoitiin. 

"Osallistaa pitäisi, mutta kaikilla on liian kiire"

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Apr 28, 2021 12:00:29 PM

Pitäisi osallistaa isompi porukka mutta kaikilla on niin kiire, etteivät ehdi mukaan”, tuumasi eräs johtaja. Oletko sinäkin miettinyt, miten ottaa asiakkaat ja henkilöstö mukaan kehityshankkeisiin? Missä vaiheissa? Miksi? Vuorovaikutteiseksi suunniteltu kehitysprojekti saattaa kuihtua yksisuuntaiseksi viestinnäksi, kun yhteinen aikainvestointi näyttää paisuvan liian suureksi. Yksi 50 henkilön tilaisuus, joka kestää 3 tuntia, tarkoittaa 150 henkilötyötuntia, plus valmistautumiseen käytettävä aika. Mitä siinä ajassa saadaan aikaan - verrattuna siihen, mitä kolme asiantuntijaa saa aikaan viikossa? Ilman osallistamista omistajuuden tunne uupuu ja käytännön toteutuksesta tulee takkuista. On kriittistä tunnistaa, mitkä vaiheet projekteista tehdään muutaman asiantuntijan voimin, ja mitkä isompina tai pienempinä ryhmätilaisuuksina.