Artikkelit

Kaupallistamisen tila 2022: Kansainvälisesti menestyneet yritykset satsaavat kumppanuuksiin enemmän kuin kotimarkkinayritykset

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Jun 15, 2022 12:37:17 PM
Kaupallistamisen tila 2022: Kansainvälisesti menestyneet yritykset satsaavat kumppanuuksiin enemmän kuin kotimarkkinayritykset

 
Verkostoihin kytkeytyvä strategia-ajattelu jakaa suomalaisyritykset kahteen leiriin: kumppanuuksien hyödyntäjiin ja niihin, jotka eivät koe verkostoja toiminnalleen strategisesti oleellisiksi. Lähes 50 % suomalaisyrityksistä pitää verkostoitumista yhä vaikeana selviää Helsingin seudun kauppakamarin ja Proof Advisory Oy:n Kaupallistamisen tila 2022-tutkimuksesta. 

Onnistu strategiatyössä yhdistämällä data ja osallistaminen

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Apr 25, 2022 12:57:18 PM
Onnistu strategiatyössä yhdistämällä data ja osallistaminen

Miten suunnittelette ja linjaatte organisaationne yhteistä tulevaisuutta? Tehdäänkö strategiatyötä vain johtoryhmän voimin vai laajemmalla porukalla? Onko henkilöstö mukana vasta jalkautusvaiheessa vai jo strategiatyön alussa, kun luodaan ymmärrystä toimintaympäristöstä ja kaupallisista mahdollisuuksista? Millainen rooli asiakkailla on strategiatyössä? Millaista tietoa hyödynnätte valintojen tekemisessä?

Strategiatyön onnistumisen teesit

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Apr 6, 2022 4:48:40 PM
Strategiatyön onnistumisen teesit

Olen fasilitoinut kansainvälisiä liiketoimintastrategioita, tuotestrategioita, HR-strategioita, pk-yritysten ja yhdistysten strategioita päätyökseni yli kymmenen vuoden ajan.

Jokaisen strategiaprojektin kohdalla mietin, mistä elementeistä strategiatyö parhaimmillaan koostuu tässä tilanteessa. Millä prosessilla ja menetelmillä luodaan yhteinen päämäärä ja valitaan keinot sinne pääsemiseksi? Vaikka jokainen strategiatyö on uniikki, on niissä paljon yhteistä. Koostin teesit, miten strategiatyö onnistuu.

Uutta toivoa ja kohdistettua toimintaa - mitä nyt kaupallistaja?

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Mar 30, 2022 8:00:00 AM
Uutta toivoa ja kohdistettua toimintaa - mitä nyt kaupallistaja?

Olin viime viikolla kouluttajana Perheyritysten liiton strategisessa avainhenkilöohjelmassa. Aiheena ajankohtainen tilannekuva, vaikuttaminen ja brändiajattelu. Päällimmäisenä hienosta päivästä mieleen jäi se suuri hämmennyksen tila, joka vallitsee nyt, kun pandemian ja Ukrainan sodan kustannus- ja markkinavaikutukset vyöryvät lähes kaikkeen.

Ensin tuli digitalisaatio. Seuraava askel on palvelullistaminen

Picture of Petri Uusitalo
Petri Uusitalo Mar 8, 2022 10:04:31 AM
Ensin tuli digitalisaatio. Seuraava askel on palvelullistaminen

Vuosituhannen kahden ensimmäisen vuosikymmenen tärkein teema liiketoiminnan kehittämisessä oli digitalisaatio. Se on edelleen huomiota ansaitseva asia, mutta yhä useammin eri yritysten liiketoimintastrategioissa nostetaan sen rinnalle toinen yhtä perustavanlaatuinen tavoite, palvelullistaminen.

Päättämisen anatomia – miten ymmärrän ostajan mieltä paremmin?

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Mar 1, 2022 12:05:41 PM
Päättämisen anatomia – miten ymmärrän ostajan mieltä paremmin?


Miksi myynti onnistuu joillekin organisaatioille ja päättäjille paremmin kuin toisille? Miksi hyvältäkin tuntunut myyntiprosessi voi pysähtyä tai kaatua sen päätyessä päättämisen eri rattaisiin? Miksi joku päättäjä arvostaa kovasti juuri yhtä lähestymismallia / palveluntarjoajaa, mutta toinen päättäjä ei todellakaan pidä sitä minään?

Jokainen meistä kohtaa näitä haasteita, ainakin koettaessaan vakuuttaa muita oman tarjoomansa tarpeellisuudesta. Vaikuttaminen ja viestintä eivät vain aina onnistu, vaikka kuinka yrittäisi. Jäsennän seuraavassa tätä oleellista kaupallisen kasvun haastetta ja avaan sen eri ulottuvuuksia.

"Meillä ei ole kilpailijoita" on tavallinen mutta kallis harha

Picture of Lassi Kurkijärvi
Lassi Kurkijärvi Feb 17, 2022 6:30:00 AM

“Mitkä ovat tämän uuden tuotteen tai palvelun keskeisimmät kilpailijat”, kysymme tyypillisesti kun aloitamme hanketta Proofin asiakkaan kanssa. Koska työskentelemme usein uudenlaisten tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisen parissa, moni vastaa ettei kilpailijoita heidän innovaatiolleen ole vielä ollenkaan.

Väitän että asia tuskin koskaan on näin. Haluan tässä kirjoituksessani pohtia sitä, miten kilpailua kannattaa aina katsoa laajemmasta näkökulmasta kuin suoran, samankaltaisten tuotteiden ja palveluiden välisenä vertailuna.

Inhimillinen organisaatiokulttuuri kilpailueduksi

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Jan 20, 2022 11:45:58 AM
Inhimillinen organisaatiokulttuuri kilpailueduksi

Pandemian käynnistämä Great Resignation -ilmiö kiihdyttää työpaikan vaihtohaluja myös Suomessa. Työvoimapula tai sen uhka on yksi merkittävimmistä yritysten kasvua hankaloittavista ilmiöistä. Miten pärjäätte kiristyvässä kilpailussa osaavasta työvoimasta?

Organisaatiokulttuurin rooli veto- ja pitovoimana on merkittävä niin asiantuntijaorganisaatioissa kuin teollisuudessa ja palvelualoilla. Kulttuuri konkretisoituu työntekijäkokemuksena, jolla on valtava vaikutus asiakaskokemukseen. Motivoitunut, hyvinvoiva, osaava ja sitoutunut henkilöstö tuo kilpailuetua.

Miten totuus organisaatiokulttuurin nykytilasta tunnistetaan? Tästä artikkelista saat eväitä organisaatiokulttuurin kehittämiseksi yhä vahvemmaksi kilpailueduksi.

 

Kaupallistaminen 2022: Mikä on jatkossa normaalia?

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Dec 3, 2021 8:53:05 AM
Kaupallistaminen 2022: Mikä on jatkossa normaalia?

Käsitys "normaalista" muodostuu juuri nyt

Se mikä tuntui eilen lähes mahdottomalta, on nyt valtavirtaa. Se mikä oli ennen valtavirtaa, väistyy marginaaliin. Elämme keskellä suurta siirtymää – myös taloudessa ja kaupallistamisessa. Pandemian luoma shokki jatkuu, ei sittenkään väisty nopeasti,  ja vaatii selkeästi uudenlaisia menestysreseptejä ja luovaa sopeutumiskykyä. Mitä pitää tehdä juuri nyt?

Jäsennän tässä artikkelissa suurta siirtymää hyödyntäen politiikan tutkimuksesta sovellettua Overtonin ikkuna -viitekehystä. Siinä vallitsevaan ajatusmalliin syntyy/synnytetään systemaattinen shokki, jolloin se mikä ennen tuntui mahdottomalta muovautuukin uudeksi normaaliksi. "Vanha" normaali haalistuu muistoksi ja sen ajan käsitteistö, tavat ja kulttuuriset teemat ja tabut tuntuvat jopa vanhanaikaisilta ja herättävät pahimmillaan ihmetystä.