Artikkelit

Vaikuttamisen ja brändien tulevaisuus - ihana utopia vai synkkä dystopia?

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Jun 10, 2021 9:00:00 AM
Vaikuttamisen ja brändien tulevaisuus - ihana utopia vai synkkä dystopia?
Suuri_brandipaiva_08062021

 

Keskuskauppakamari järjesti 8.6. Suuren Brändipäivän, jossa keskityttiin erityisesti brändin liiketaloudellisten ulottuvuuksien tarkasteluun, luottamuksen rakentamiseen ja vastuullisuuden moninaisuuden kysymyksiin. Tilaisuudessa palkittiin Vuoden Brändi 2021. Tämän arvonimen sai ansiokkaasta, koko Suomea yhdistävästä systemaattisesta työstään Yle. Onnea! Tilaisuuden puhujalistan löydät täältä.

Brändipäivän puhujien esiinnostamat teemat ovat liiketoiminnan kehittämisen ja kaupallisen arvon näkökulmasta kriittisiä ja oleellisia. Käsittelen tässä artikkelissa kootusti havaintojani päivän esityksistä. Lisäksi summaan kuhunkin teemaan muutaman suosituksen ja ydinasian näistä.

LähTökohta: Brändirakentajilla riittää työmaata Suomessa

Kun katsotaan tuoretta Brand Financen ranking-listaa brändeistä, harva suomalainen brändi nousee kärkisijoille. Top 15 -joukkoon Pohjoismaissa nousee suomalaisista vain Nokia. Pohjoismaiden Top 150 -listalle mahtuu yhteensä 28 suomalaista yritystä. Globaalille TOP500-listalle mahtuivat vain Nokia ja Nordea, joka sekin rankataan yhä kansainvälisesti ruotsalaiseksi brändiksi huolimatta pääkonttorin siirtymisestä Suomeen. Työsarkaa riittää. Siksi on tosi tärkeää ymmärtää, mitä voidaan tehdä, jotta brändin kolme tärkeintä liiketaloudellista tehtävää saadaan jatkossa iskuun.

Brändin avulla voidaan yksinkertaistettuna:

  1. Luoda uutta myyntiä nyt ja lähitulevaisuudessa esim. vahvistamalla laatukäsitystä tai luomalla lisäarvoa ainutlaatuisuudesta, erinomaisuudesta ja/tai hyvästä ajoituksesta.
  2. Lisätä asiakasuskollisuutta ja jatkuvuutta eri tilanteissa ja osto-/asiakkuusprosessin vaiheissa.
  3. Saada parempaa katetta omista tuotteista ja palveluista. Esimerkiksi preemio-asemaan pääsy mahdollistaa merkittävästi suuremman hinnan lähes samasta tuotteesta tai palvelusta.

Brändi on siis taloudellinen, mitattava ja strateginen voimavara ja bisneskehittämisen alue.
Juuri siksi Kauppakamarin seminaarissa käsiteltiin tätä todella kriittistä ja oleellista asiaa.

Kuvio: Pohjoismaiden arvokkaimmat brändit, TOP 15 (Brand Finance)



Toivo ei ole strategia. Johda älykkäästi kohti uutta normaalia.

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen May 11, 2021 11:00:00 AM
Toivo ei ole strategia. Johda älykkäästi kohti uutta normaalia.

Yritystalouden näkymät syksylle näyttävät pitkästä aikaa valoisilta ja toiveikkailta. EU:n ja USA:n elvytystoimien on ennustettu kiihdyttävän vientikauppaamme. Etlan suhdennekäppyröiden mukaan tilanteessa on positiivista virettä kerrakseen. Vaikuttaa todella vahvasti koronakriisi ei sittenkään osoittautunut yhtä suureksi luovan tuhon lähteeksi, kuin keväällä 2020 ennakoitiin. 

"Osallistaa pitäisi, mutta kaikilla on liian kiire"

Picture of Piritta van der Beek
Piritta van der Beek Apr 28, 2021 12:00:29 PM

Pitäisi osallistaa isompi porukka mutta kaikilla on niin kiire, etteivät ehdi mukaan”, tuumasi eräs johtaja. Oletko sinäkin miettinyt, miten ottaa asiakkaat ja henkilöstö mukaan kehityshankkeisiin? Missä vaiheissa? Miksi? Vuorovaikutteiseksi suunniteltu kehitysprojekti saattaa kuihtua yksisuuntaiseksi viestinnäksi, kun yhteinen aikainvestointi näyttää paisuvan liian suureksi. Yksi 50 henkilön tilaisuus, joka kestää 3 tuntia, tarkoittaa 150 henkilötyötuntia, plus valmistautumiseen käytettävä aika. Mitä siinä ajassa saadaan aikaan - verrattuna siihen, mitä kolme asiantuntijaa saa aikaan viikossa? Ilman osallistamista omistajuuden tunne uupuu ja käytännön toteutuksesta tulee takkuista. On kriittistä tunnistaa, mitkä vaiheet projekteista tehdään muutaman asiantuntijan voimin, ja mitkä isompina tai pienempinä ryhmätilaisuuksina.

Menesty ihmislähtöisellä strategialla

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Mar 30, 2021 12:13:00 PM
Menesty ihmislähtöisellä strategialla

Strategian toimivuus punnitaan aina käytännössä

Strateginen suunnittelu on perushyödyke,  strategian toteuttaminen on taidelaji.
Peter Drucker

Strategia on sama asia kuin sen toteuttaminen. Maailman parhaatkaan strategiset mallit ja ideat eivät ole minkään arvoisia, ellei niitä voida toteuttaa nopeasti ja tehokkaasti. Taitavat ihmisjohtajat delegoivat tehtävät luottamuksella ja voimaannuttavat muutoksen toteuttajat rohkeasti. He kiinnittävät jatkuvasti tarkkaa huomiota toteutuksen yksityiskohtiin.
Colin Powell

Etäajan ihanuutta on se, että voi osallistua mitä moninaisimpien aiheiden luento-opetukseen juuri itselle sopivaan aikaan. Yksi tällainen luksuskokemus oli tänä keväänä pidetty Filosofia ja systeemiajattelu-luentosarja. Legendaarinen Esa Saarinen varoitti tämän viimeisen “tuotantokautensa” alussa, että kurssille osallistuminen ei johda välttämättä suoranaisesti mihinkään, mutta samalla se voi johtaa täysin uusiin ajatuksiin ja vanhojen ajatusten uudelleenjärjestäytymiseen. Näin minullekin sitten kävi.

Pohdin luentoja kuunnellessani muun muassa yritysstrategiaa. Sitä mitä teemasta opetettiin 1990-luvun alun Kauppakorkeakoulussa. Silloin puhuttiin paljon strategisesta ajattelusta ja suunnittelusta. Määritettiin, että strategia on se polku ja niiden keinovalikoimien kokonaisuus, jolla nykytilasta päästään tahtotilaan, menestykseen. Johdetun ja jalkautetun toiminnan kautta käytäntöön vietynä. Painotus kaikessa tässä oli käytäntöihin viemisen sijaan enemmänkin ajattelussa ja suunnittelussa. Selkeänä ja loogisena prosessina, ei niinkään monimutkaisena systeeminä ja ihmisten välisten vuorovaikutussuhteiden vyyhtinä.

Urallani olen päässyt näkemään tämän painotuksen ongelmat. Kansanviisaus kertoo, että hyvin suunniteltu (ajateltu ja määritetty) on puoliksi tehty. Mutta kokemukseni mukaan hyvästäkin strategisesta ajattelusta ja suunnitelmasta tulee lopulta stra-gedia (strategia + tragedia), mikäli:

"Älä sano sitä sanaa"

Picture of Petri Uusitalo
Petri Uusitalo Mar 18, 2021 7:21:55 PM

Nyt liikutaan vaarallisilla vesillä. Proof Advisory tarjoaa vakavasti otettavia kaupallisten konseptien kehittämisen ja kansainvälistämisen palveluita erityisesti B2B-yrityksille ja silti kirjoitan verkkosivuillemme mielipidetekstin, jossa sanon 'sen sanan' ja vieläpä moneen kertaan – Brändi.

Näin vastaat liiketoimintamallien murrokseen

Picture of Topi Lintukangas
Topi Lintukangas Mar 12, 2021 8:14:39 AM
Näin vastaat liiketoimintamallien murrokseen

Tavat hankkia ja käyttää tuotteita & palveluita ovat nopeassa muutoksessa. Uusien kanavien ja palveluiden myötä muuttuvat myös ansainnan tavat - murroksessa ovat myös kokonaiset liiketoimintamallit. Kun kaupankäynti siirtyy enemmän ja enemmän digitaalisille alustoille ja asiakkaan omistamisesta käydään kovaa kilpailua, muuttuu lojaliteetti entistä tärkeämmäksi menestyksekkään kaupallistamisen mittariksi.

Markkinatuntemuksella parempia kaupallisia päätöksiä

Picture of Tommi Pelkonen
Tommi Pelkonen Feb 9, 2021 9:30:00 AM
Markkinatuntemuksella parempia kaupallisia päätöksiä

Jokainen meistä bisneksessä toimivista on jossain vaiheessa tullut tilanteeseen, että olisi tiedettävä enemmän omien ja potentiaalisten markkinoiden tilanteesta ja tilasta, sekä tunnistettava niillä olevia ja piileviä mahdollisuuksia. Kotimarkkinoilla ja uusissa avauksissa ja kohderyhmissä.

Hyvä markkinaymmärrys syntyy neljän vaiheen kautta: